Tipy pro Grafiky od Marka Říhy z Alzy

Marek Říha, Strategic Brand Consultant z Alza.cz, si pro vás připravil několik tipů, jak uspět ve výběrovém řízení na pozici grafika. Marek vychází ze svých zkušeností s nábory na tuto pozici ve společnostech Acomware, Insidea a Alza.cz.
Grafikům ucházejícím se o nové zaměstnání by mohly pomoci následující body, které shrnují jak to negativní, čemu se vyhnout, tak to pozitivní, na co se zaměřit při hlášení se na pracovní nabídky. 

 

Nad čím se zamyslet, než začnete s hledáním nové práce

Není grafik jako grafik. Uveďte proto, na co se specializujete a čemu se chcete věnovat. Velmi často není jasné, jaké zaměření daný grafik-uchazeč má a jakou oblast preferuje, kde se cítí komfortně a ideálně, jaká práce ho nejvíce naplňuje. Zkuste to vyjádřit například takto:

  • “baví mě tvořit loga a korporátní idenity”,
  • “rád tvořím grafiku pro frontend webu nebo e-shopu”,
  • “baví mě polygrafie a tisk, vše co je ve finále ve fyzické podobě, tiskoviny, polepy na auta, apod.”.

To souvisí také s tím, že recruitery příliš nezajímají školy, ale to, čemu se daný grafik chce skutečně věnovat. Pokud to grafik neví, recruiteři to často považují za problém, protože není možné, aby hledání toho, v čem jste dobří a co vás baví, probíhalo u nového zaměstnavatele (pokud tak není dohodnuto předem). Toto hledání sebe sama stojí čas a peníze, který zaměstavatelé obvykle nechtějí investovat. Zamyslete se tedy nad tím, v čem jste dobří, co vás baví a čemu se chcete vyhnout.

Rozmyslete si, zda chcete dělat umění a volnou tvorbu, nebo užitou grafiku. Toto jsou dvě různé cesty, ne vždy zcela slučitelné. Z vlastních zkušeností víme, že pro empatického a citlivého člověka není nic horšího než frustrace z toho, že nevidí ve své práci smysl. Vezměte na vedomí, že užitá grafika není sprosté slovo a má mnoho úrovní, je to řemeslo jako každé jiné a dá se dělat špičkově.

Nepřeceňujte se

Velmi často se grafici sami přeceňují u svých schopností používání softwaru a aplikací, stejně tak u předtiskové přípravy apod. Neuvádějte proto více než skutečně umíte, odhalí se to velmi rychle a nechává to nepříjemnou pachuť na celé spolupráci. Vyhněte se také uvádění úrovně znalostí např. formou „teploměru“ nebo podobných škál, o vašich schopnostech to nikomu nic neřekne. Popište slovně, co jste v daném SW realizovali na každodenní bázi, což velmi úzce souvisí s tím, abyste věděli co každý SW dokáže a kde máte ještě rezervy, co vše ještě neumíte, ať už z důvodu, že jste to nepotřebovali nebo jste se to ještě nenaučili, ani jedno není přijímáno špatně.

Jak pracovat s portfoliem

Portfolio a seznam vašich realizací je téma samo pro sebe. Pokud uvedete jakýkoliv výstup jako své dílo, napište, co bylo součástí realizace.

  • Zkuste sepsat v bodech stručné zadání - jaký byl váš úkol a co bylo vaším dílem. Případně, pokud se jedná o týmovou práci, tak jaká část projektu byla na vás.
  • Nebojte se napsat ani stručné hodnocení toho, jak projekt sami vidíte.
  • Zaměstnavatele nezajímá konkrétní cizí projekt, ale to, jak nad projektem přemýšlíte.  Na základě toho dovede odhadnout jak se budete schopni postavit k projektům, které realizuje.
  • Pokud máte jasno v tom, čemu se chcete věnovat, snažte se maximálně popsat na své ukázce, jak k řešení přistupujete. Ať je jasné jaké máte workflow, jaké nástroje používáte, kde se inspirujete, jaké máte vzory, apod.

To vše dovede napovědět, zda si sednete se svým potenciálním novým týmem, protože je mnoho různých přístupů a stylů. Pokud někdo staví tvůrčí tým, staví ho s určitým záměrem, proto je zásadní, abyste zapadli do pomyslné skládačky.

Nezapomeňte ani na obecně platné tipy

Marek nezapomíná ani na několik obecně použitelných tipů, které platí pro všechny pracovní pozice:

  • Včas se naučte říkat “ne” a nastavte si jasné hranice ohledně toho, co jste ještě ochotni dělat a co už ne.
  • Zvažte také, zda chcete být součástí týmu nebo zda chcete své nápady realizovat sami. Ne každý je komfortní s tím, že budete realizovat a prezentovat nápad někoho jiného.

Závěrem Marek zdůrazňuje nutnost stále se vzdělávat a rozvíjet: “Většina špičkových grafiků které znám, nejsou špičkou proto, že by je někdo vodil za ručičku a pracovali by 8 hodin denně. Nové věci a zkušenosti nasbíráte pouze zápalem, tedy že se budete učit a budete nové podněty nasávat jako houba. Budete sjíždět portfolia, sledovat práci těch nejlepších, učit se jejich postupy a hledat si svůj styl, svou cestu, jak vyjádřit zadání. Makejte a zase jen makejte do úmoru, vaše práce bude oceněna!”

 

Potřebujete pomoci s hledáním nového pracovního uplatnění? HR odborníci vám pomohou zodpovědět vaše otázky a poradí vám, jak zlepšit svůj životopis tak, abyste maximalizovali své šance na získání nové práce. Zaregistrujte se! Personalisté jsou připraveni pomoci.

Chci využít HR pomoci