Jak zaujmout na pohovoru a zvýšit své šance na přijetí?

Oslovili jste svou vysněnou firmu, poslali jí životopis a úspěšně si vysloužili pozvánku na pohovor? Gratulujeme! Co teď můžete udělat pro to, aby byly vaše šance na přijetí co možná nejvyšší? Ve spolupráci s HR odborníky jsme pro vás připravili několik tipů na to, jak na pohovoru zapůsobit a nenechat si uplavat vysněné místo.

Dost možná jste se už setkali s radami jako “přijďte včas” a “vhodně se oblečte”. Přestože jsou tyto body samozřejmě důležité, pouze dochvilnost a vyžehlená košile vám místo nezískají. Pracovní pohovor je ve skutečnosti velice komplexní “disciplína,” ve které hraje roli vaše připravenost, pohotovost, zkušenosti, vystupování i charisma. Jak tedy všechny tyto faktory využít, obrátit je ve svůj prospěch a na pohovoru skutečně zazářit?


Nepodceňte přípravu

Předtím, než se na pohovor vydáte, vyčleňte si dostatek času na poctivou přípravu. Projděte si web firmy, její profily na sociálních sítích i články, ve kterých je firma zmíněna. Nemusíte se hned nazpaměť učit všechna jména zaměstnanců nebo přesná data expanze do zahraničí - spíše se snažte z dostupných informací vybrat ty, které vás skutečně zaujmou a ideálně také souvisí s pozicí, o kterou se ucházíte. Obecně pak platí, že personalisté ocení, když kandidáti dokáží říci, co se jim na dané firmě líbí a proč pro ni chtějí pracovat. Dost možná se na pohovoru setkáte i s otázkou, co se vám na webu firmy líbilo. Personalisté se také často ptají na to, co byste po svém nástupu zlepšili nebo jaké změny by podle vás bylo vhodné zavést.

 

Vsaďte na dobré vystupování

Slušné chování a reprezentativní vystupování jsou pro úspěšné absolvování pohovoru klíčové. Snažte se proto nezapomínat ani na úplně základy jako je správné podání ruky, zřetelný pozdrav nebo poděkování za nabídnutou vodu či kávu. Během pohovoru se snažte usmívat a nezapomínejte navazovat oční kontakt - budete tak působit přirozeněji a sebevědoměji než kandidát, který během schůzky hledí do stolu. Důležitou roli hraje i zvolená rétorika - během pohovoru neskákejte personalistovi do řeči, nemluvte příliš potichu ani nahlas a snažte se o plynulou konverzaci.

 

Buďte pohotoví

Na pohovoru se snažte zúročit vše, co jste si nastudovali během přípravy. Reagujte pružně na otázky personalisty a využijte všechny znalosti, které o dané pozici i firmě máte. Pokud personalista zmíní nový firemní produkt nebo službu, podělte se s ním o to, jak se vám líbilo uvedení na trh. Pokud se zaměří na konkrétní oblast, které byste se měli na dané pozici věnovat, řekněte, co vás na ní nejvíce zajímá. Zároveň však neodpovídejte zbrkle a nebojte se nad odpovědí zamyslet. Pokud je otázka komplexnější, klidně můžete personalistu požádat i o čas na promyšlení odpovědi.

 

Přizpůsobte zkušenosti pozici

Jaké z vašich schopností a dosavadních zkušeností mohou firmě skutečně něco přinést? Zkuste si sami projít vlastní životopis a vypíchnout v něm body, které jsou pro pozici nejvíce relevantní. Právě na ty se pak zaměřte i na samotném pohovoru. Pro svůj prospěch ale můžete využít i zkušenosti, které s místem, na které se hlásíte, zdánlivě nesouvisí. Stačí, když je ukážete v tom správném světle - tedy tak, aby byly pro danou firmu podstatné.

 

Nepomlouvejte

Pokud se vás na pohovoru personalista zeptá, proč odcházíte z původního místa, nenechte se ovládnout emocemi. A to ani ve chvíli, kdy bývalou práci opouštíte pouze kvůli hroznému šéfovi nebo nesnesitelnému pracovnímu kolektivu. Pomlouvat bývalého zaměstnavatele se vám totiž může vymstít - nikdy nevíte, kdy na něj ve svém pracovním životě znovu narazíte nebo zda se s ním personalista nebo váš potenciální šéf náhodou nezná. Raději si hodnocení nechte pro sebe a zvolte diplomatičtější odpověď.

 

Ptejte se

Jakmile na pohovoru přijde řada na vaše dotazy, máte tu nejlepší šanci ukázat, že o práci doopravdy stojíte. Buďte proto proaktivní a připravte si alespoň pár otázek týkajících se pozice nebo celé společnosti. Neptejte se na očividné věci, naopak projevte zájem o to, jak to ve firmě skutečně funguje. Má firma nějaké týmové aktivity? Tráví spolu zaměstnanci čas i po práci? Jaké plány má společnost do budoucna s oblastí, ve které chcete pracovat? Jaké interní technologie a nástroje používá? Odpovědi na tyto otázky vám o firmě dost možná prozradí více než její webové stránky nebo pracovní inzerát.

 

Nezačínejte hned o penězích a benefitech

Sotva dosednete na židli naproti personalistovi nebo svému potenciálnímu šéfovi, už si diktujete, za kolik peněz budete ochotni pracovat? Ne, tohle vám rozhodně místo nezíská. Pokud ale s výší odměny personalista během pohovoru nepřijde sám, je samozřejmě v pořádku se na ni zeptat. Otázku na výši honoráře si však nechte až ke konci schůzky. Přestože je mzda při hledání práce přirozeně jedním z rozhodujících faktorů, snažte se, aby personalista nezískal dojem, že vám záleží pouze na ní.

Vaše první otázka by neměla směřovat ani na firemní benefity. Je samozřejmé, že chcete vědět, jaké výhody firma nabízí, ale raději počkejte, až s nimi na pohovoru začne personalista sám. Pokud téma benefitů budete muset přeci jen otevřít vy, neptejte se hned na to, kolik sick days si budete moci beztrestně vzít. Raději konverzaci stočte třeba ke vzdělávacím kurzům a dalším možnostem rozvoje, které firma nabízí.

 

Buďte sebevědomí - ale ne přehnaně

Pracovní pohovor lze vnímat jako jistou formu propagace sama sebe. Proto je přirozené, že se na něm budete chtít “prodat” co nejlépe. Přiměřené sebevědomí vám může v sebeprezentaci výrazně pomoci, dejte si ale pozor na to, ať na pohovoru nepůsobíte jako typický “všeználek”. Pokud něčemu na pohovoru nerozumíte nebo si nevíte rady třeba se zadaným úkolem, klidně se ozvěte a požádejte personalistu o radu. Ukažte i to, že v práci dokážete být pokorní a chcete se v ní stále zlepšovat. Právě chuť se učit je totiž pro mnohé zaměstnavatele zásadní.


Na závěr pro vás máme ještě jednu radu - nezapomeňte, že pohovor neslouží pouze k tomu, aby firma zhodnotila, zda vás přijme mezi své řady. Máte díky němu možnost utvrdit se v tom, jestli i vám společnost a její kultura vyhovuje.

Potřebujete s hledáním nového pracovního uplatnění pomoci? Obraťte se na naše HR odborníky, kteří vám poradí, jak zlepšit svůj životopis nebo kam v kariéře dále směřovat. Zaregistrujte se! Personalisté jsou připraveni pomoci.

Chci poradit od HR odborníků